Instruktøren Mia Theil Have, th., tidligere skuespiller ved Odin Teatret vil sammen med den meget anerkendte makedonsk fødte komponist Nikola Kodjabashia, skrue et screenplay sammen fra parrets nye domicil i Hvidemose ved Vinderup. Her ses de sammen med teaterchef Flemming Vistisen i midten.  Foto: Daniel Fearon/London/OperaMidt.com

De sidste 14 dage i juni måned fløj barnets sang indover Struer by. Operaen i Midten, kompagniet, der er egnsteater for fire midt-vestjyske kommuner, valgte Struer og  Lydens By, til fjorten dages prøve og workshop på det nye gadeopera ”Song of the Child”, en grænseoverskridende musikalsk totaloplevelse i det offentlige rum.

Workshoppen fandt sted i Folkets Hus, men selve forestillingen skal senere foregå i et råt, autentisk udemiljø, når operaen ”Song of the Child” premiere og vil blive opført.

”Song of the Child” tager udgangspunkt i østrigske Peter Handkes filosofiske digt ”Lied vom Kindsein” (Sang fra barndommen). Barnets undren over, hvem det er og hvorfor, bliver til en tilblivelseshistorie, som vækker en tradition til live: Vi har alle en melodi, som er helt unik, en identitet med uendelige variationsmuligheder, skabt i møder med andre og i nye rum.

Helt i tråd hermed bliver selve forestillingen en selvudviklende, kollektiv proces, hvor alle medvirkende gennem workshops deltager aktivt i skabelsen af komponenterne til en fortælling. Instruktøren Mia Theil Have har stor erfaring med disse devising-forløb. Den tidligere skuespiller ved Odinteatret vil sammen med den meget anerkendte makedonsk fødte komponist Nikola Kodjabashia, skrue et screenplay sammen fra parrets nye domicil i Hvidemose ved Vinderup.

Operaen i Midtens kunstneriske leder, Flemming Vistisen sætter hele ensemblet sammen med internationale kunstnere blandt andre den unge, klokkeklare britiske sopran Lucy Knight. Helt i tråd med kompagniets høje ambitioner om at bryde med konventioner og traditioner uden at slække på kvaliteten.